Rodi

Fietsbrug: spectaculaire tijdwinst

NOORD - Bureau ANS Verkeer en Ruimte, specialist in verkeersanalyses, heeft een online simulatie ontwikkeld die berekent hoeveel tijd het kost om als fietser het IJ over te steken. De tijdwinst van een brug blijkt aanzienlijk. De afstand van anderhalve kilometer die nu nog 22 minuten duurt, kost straks 5 minuten. De tijdwinst is in dat geval meer dan 400 procent.


In alle gevallen is sprake van tijdwinst, maar deze varieert wel per dagdeel, afstand en eindbestemming. De onderzoeksimulatie gaat uit van de GVB-vaartijden in de spits waarin de frequentie van de ponten maximaal is, en de gemiddelde wachttijden relatief laag. De afgelopen decennia is nooit een onafhankelijke studie gepubliceerd naar tijdwinst of -verlies als gevolg van een vaste fietsverbinding (brug of tunnel). ANS berekende daarom in opdracht van lobbygroep Brug over het IJ de fietstijd vanaf een arbitrair gekozen punt op de rotonde Meeuwenlaan/Waddenweg. De fietstijd werd gemeten in twee scenario’s: met en zonder brug.
Bas Kok en Ed Eringa van Brug over het IJ zijn niet echt verrast door de uitkomst. "We hadden verwacht dat er tijdwinst zou zijn, maar van deze getallen staan we wel te kijken. Vooral omdat de tijdwinst buiten de spits en ’s nachts nog veel groter zal zijn. Des te meer reden de eerste fietsbrug zo snel mogelijk te realiseren. De brug bij het Stenen Hoofd mag dan ook niet uitgesteld worden. Wat ons betreft wordt deze door de nieuwe gemeenteraad naar voren getrokken. Deze cijfers geven er alle aanleiding toe."

Artikel geplaatst op maandag 06 november 2017 - 11:35



Reacties (6)


Fietser 13 dagen geleden

Klopt niet helemaal dit is de tijd van de dienstregeling pont is met 5 minuten aan de overkant.

Arjan 12 dagen geleden

En wat als de brug open staat om scheepvaart door te laten?

Arjan 12 dagen geleden

En wat als de brug open staat om scheepvaart door te laten?

Jan Bakker 12 dagen geleden

Hahaha.....voor wie is er tijdwinst.... afhankelijk waar je in noord moet zijn moeten de meeste mensen een grotere afstand afleggen en als er een brug ergens bij het stenenhoofd komt hoelang wordt deze brug en waar komt hij dan te liggen in noord ?
En wie fietst er bij storm over heen,s'winters als het sneeuwt,als het regent.........die brug wordt een financieel fiasco en ons mooie IJ wordt visueel naar de klote geholpen!
Kappen die handel ook omdat de gemeente Amsterdam dit soort projecten niet aan kan,kijk naar de noord zuidlijn

roland 8 dagen geleden

Bij navraag ontkent het bureau ANS verkeer en ruimte dit beweerde resultaat:
"De tijdwinst van een brug blijkt aanzienlijk. De afstand van anderhalve kilometer die nu nog 22 minuten duurt, kost straks 5 minuten"
Van Bas Kok had ik anders verwacht, dat geeft te denken.

Hans Goosen 7 dagen geleden

Als er nou één reden zou zijn voor een raadgevend referendum, zou dat een fietsbrug zijn. Is er draagvlak bij de gebruikers? Het moet toch wel een buitengewoon mooie fietsbrug worden, wil je het IJfront niet blijvend verprutsen.

Reageer